Bárki nem tudja megtenni, viszont akárki megteheti. Jól kezdem? :)
Szóval. Mivel nekem vodkafonos tamagotchi (feltöltős) kártyám van, a probléma az 'ő' hálózatukon került megoldásra. A többi szolgáltatóval nincs tapasztalat (ettől függetlenül valószínűleg 99.9%, hogy máshol is működik).
A vodafon nemes egyszerűséggel blokkolja a VOIP szolgáltatáshoz használt portokat. Ezt egy módon lehet megkerülni. Másik porton kell történnie a hálózat (internet) és a VOIP kliens közötti kommunikáció (a forgalmat nem monitorozzák /csomagok tartalmára nem szűrnek/ ... még). Az a szolgáltató, akinél én vagyok, az 5060-at használja, én ezt átraktam a 37101-re.
Ha van szervered (SAJÁT!) valahol, szerverhotelben, az a legjobb, mert akkor azt teszel fel/állítasz be, amit akarsz, nem változik az IP címe akár naponta /többször/, és van elegendő sávszélességed is.
Ha nincs, akkor marad a szegény ember vizel és főz :)
A probléma megoldása mindkét esetben ugyanaz. Egy nem blokkolt porton keresztül kell bonyolítani a forgalmat.
Erre két lehetőség van: SIP PROXY vagy SIP RELAY.
Maradjunk az utóbbinál, azt könnyebb beállítani. Bár annyiban korlátozottabbak a lehetőségek, hogy egy portról csak egy szerver felé tud kommunikálni (ha több VOIP szolgáltatót használsz, akkor több relay-ra van szükség, más-más portokon). Elvileg (ma tudtam meg, még nem néztem utánna/próbáltam ki) az iptables (linux tűzfal) tud olyat, hogy az egy adott portra érkező csomagokat egy másik külső IP:PORT-címre továbbítja. Ennek fényében, egy olyan router, amin linux fut, beállítható relay-nak. Ráadásul dyndns a barátod, az segít megoldani a változó IP problémáját is (ha napokig nem jutsz haza)
Ha ez nem járható út, akkor: Kell egy program (linuxon én a socat-et használom, keresőszavak guglinak ablakOS-hez: WINDOWS UDP RELAY), ami ezt megoldja. Az OS (win, *nix, osx, etc.) tűzfalán a kiválasztott portot (37101) és a voip szolgáltató által használt portot (5060) mindkét (ki/be) irányba engedélyezni kell, ha routert használsz, portforward a géped belső címére, program indít/beállít, használ, örül. Ha a telefonszolgáltató letiltja az adott portot, akkor egyszerüen átállítod másikra, és mehet tovább ;)
És végül (bár ezt már fentebb említettem) dyndns. ADSL esetén változik az IP cím, akár naponta többször. Nem feltétlenül dyndns, bármelyik hasonszőrű szolgáltató megteszi. A lényeg, hogy be legyen állítva, különben IP csere után nem fogod elérni. Értelemszerüen a voip kliensben a szerver címének a dyndns nevet kell megadni (pl: homesiprelay.dyndns.org).
Egyszerű ez mint egy faék ... vagy nem? :)
donfuligjimmy